Назад  |   Начало  »  Статии  »  TPMS – система за мониторинг на налягането в гумите

TPMS – система за мониторинг на налягането в гумите

  1. Кой се нуждае от система за мониторинг на налягането в гумите?

    Според Европейската директива ECE-R 64 всички автомобили и кемпери, регистрирани след 1 Ноември 2014 трябва да имат TPMS.

  2. Какво представлява системата за мониторинг на налягането в гумите?

    Този тип система има за цел да следи налягането на гумите и да предаде тази информация към шофьора чрез сигнал върху дисплея, за да се избегнат евентуални рискови ситуации.
    TPMS изпълнява няколко основни функции:
    - Чрез нея се повишава сигурността при шофиране;
    - Спомага за редуциране разхода на гориво;
    - Предотвратява прекомерно износване на гумите, причинено от ниското налягане в тях;
    - Минималната, но ежедневна загуба на налягане може да бъде уловена още в самото начало, преди да предизвика проблеми.

    Отличават се два вида системи за мониторинг на налягането в гумите – система за косвено измерване на налягането и система за пряко измерване на налягането.

  3. Как функционира системата за пряко измерване на налягането в гумите?

    При този тип система сензор измерва налягането и температурата на въздуха в гумите. Тази информация се предава чрез радио към блока за управление на автомобила. В зависимост от концепцията на дисплея, водачът може или постоянно да вижда стойностите на налягането като конкретни числа на дисплея или да получи тази информация чрез натискането на бутон или само да види предупреждение за ниско налягане в гумите.

    Тези системи могат да засекат както постепенната, така и бързата загуба на налягане в гумите, тъй като те измерват налягането по директен начин.

  4. Как функционира системата за косвено измерване на налягането в гумите?

    Тази система взема предвид скоростта на въртене на колелата на автомобила, за да определи налягането на въздуха в гумите или загубата на такова. Ротационната скорост се отчита чрез сензорите на анти-блокировъчната системата ABS, налична в превoзното средство. Системата за косвено измерване взема предвид два фактора:
    - В случай на загуба на налягане в дадена гума, радиусът на въртене се намалява, Съответно и скоростта на въртене на това колело ще се повиши в сравнение с останалите изправни колела.
    - Автомобилните колела в движение имат определен вибрационен режим, който зависи от налягането на въздуха в гумата. Ето защо системата засича загубата на налягане при промяна в този вибрационен режим.

  5. Какви са предимствата и недостатъците на тези две системи?

    Системата за пряко измерване на налягането в гумите събира много прецизна и точна информация. Освен това тя може да предложи и допълнителни екстри като определяне позицията на колелата, отчитане загуба на налягане дори и при спрян автомобил, контрол върху състоянието на резервната гума. От друга страна, тъй като тази система е по-сложна, тя изисква повече при поддръжката на автомобила или при смяна на гумите. В допълнение – всички гуми+джанти на автомобила ( зимни, летни, резервна ) трябва да са оборудвани с работещи сензори, което съответно е по-голям разход.

    Системата за косвено измерване на налягането в гумите е по-малко точна като функционалност, тъй като тя например не може да измери температурата и налягането на въздуха в гумите. Нито пък може да измери налягането, ако автомобилът не е в движение. От друга страна смяната на гуми е значително по-лесна, защото не зависи от сензори. В дългосрочен план обаче тази система може да доведе до погрешни настройки на налягането в гумите, тъй като тя не може да измери изискуемото налягане, а само регистрира промените в настоящите стойности на налягане.

  6. Как TPMS (система за мониторинг на налягането в гумите) влияе върху поддръжката на автомобила?

    От гледна точка на собствениците на автомобили с TPMS – те вече не могат да извършват смяна на гуми сами. Това важи особено за автомобили със система за пряко измерване на налягането. В случай на спукана гума или повреден сензор, те задължително трябва да се обърнат към специализиран сервиз.
    От гледна точка на собствениците на сервизи – благодарение на разпространението на тази технология, те трябва да квалифицират персонала си и да инвестират в подходящото оборудване.

  7. Какви са законовите изисквания към TPMS (система за мониторинг на налягането в гумите)?

    Според Европейското законодателство TPMS трябва да бъде инсталирана от автомобилния производител още в завода. Същевременно не е указано коя от двата вида системи трябва да бъде използвана. Следователно и пряката, и косвената система са разрешени при условие, че са спазени изискванията и условията на Европейската директива ECE-R 64.

    Европейската директива ECE-R 64 определя само функционалността, но не и дали тази функционалност трябва да бъде подсигурена от оригинален сензор или универсален такъв. Следователно и двата варианта са разрешени.